- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
دانش بهداشت, راههای ایجاد, حفظ, ارتقا و گسترش سلامت جسمی –روانی و اجتماعی را به انسان نشان میدهد و کم کیف زندگی را برایش بیشتر و بهتر مهیا میکند. ومی توان گفت که بهداشت, نه چیزی است که بتوان به مردم تحمیل نمود و نه به آنها هدیه داد یا برای آنها تهیه کرد. بلکه بهداشت را تنها از طریق فعالیت مؤثر مردم آگاه و به حرکت در آمده میتوان به دست آورد. لذا بدون داشتن بینش و باوربهداشتی, بدون دسترسی آسان به اطلاعات مفید و درست, در زمینهٔ مشکلات شایع بهداشتی و روشهای پیشگیری بدون آنکه مردم نیازهای بهداشتی خود را بشناسند, طلب کنند و بیابند. عرضهٔ خدمات بهداشتی فقط از بالا به پایین توسط کارکنان بهداشتی, دردی را دوا نخواهد کرد. پس برنامه ریزیها باید چنان باشد که کودکان شهری و روستایی, بخصوص دانش آموزان, به طور فعال, خود در مسائل بهداشتی شرکت کنند و با ارائهٔ برنامههای مفید آموزش بهداشت و با توجه به شرایط محل زندگی و خانوادهٔ خویش, نیازهای واقعی بهداشت خودشان را درک کنند. چون روش زندگی در همان مراحل اولیه حیات شکل میگیرد.
در سال 1293 شمسی هیاتی از پزشکان ایرانی و اروپایی مقیم ایران تشکیلاتی به نام مجلس حفظ الصحه برای مراقبت از بهداشت عمومی بوجود آموردند. در اواخر همین سال دکتر علی اکبر خان (اعتمادالسلطنه) به سمت مفتش صحی مدارس منصوب شد. در سال 1304 شمسی صحیه مدارس به عنوان یک واحد مشخص به وزارت معارف معرفی و به آن وابسته گردید. این واحد دارای قسمتهای کحالی معاینات بهداشتی دانش آموزان و آموزش بهداشت بود.
در سال 1315 صحیه مدارس به نام بهداری آموزشگاهها تغییر اسم یافت و در سال 1318 بهداری آموزشگاهها ضمیمه ادارهٔ کل دانشکده پزشکی و بیمارستانها شد. در سال 1320 دوباره به عنوان دفتر کل بهداری آموزشگاهها تغییر نام داد. اما این دگرگونیهای اسمی چیزی را بر محتوای خدماتیاش نیفزود و بویژه در جهت مسائل بهداشتی و مراقبتی دانش آموزان همچنان ضعیف ماند, چون از نیروی انسانی میان رده ای که بتواند پاسخگوی نیازهای بهداشتی دانش آموزان باشد تهی بود. از این رو در سال 1350 برای پر کردن این خلاء و نیروی اجرایی, مدارس عالی بهداشت تأسیس شد این مدارس در تهران و چهار استان خراسان, اصفهان, آذربایجان شرقی و فارس ابتدا بصورت داوطلب و سپس از طریق کنکورعمومی با مقطع تحصیلی فوق دیپلم دانشجو میپذیرفت و آموزش یافتگان خود را که غالباً" دختر بودند, به عنوان مربی بهداشت پذیرفت. طی تغییر نامهای مختلف در سال 1363 دوباره نوای تازهای بر دگرگون کردن این نظم نوپاآغاز شد بر این آهنگ که میگفتند گسترش وارتقای خدمات بهداشتی زیر پنج سال نسبت به خدمات بهداشتی دانش آموزان ازاولویت بیشتری برخوردار است. در این راستا از مراقبین بهداشت مدارس استفاده شد. ولی این طرح نسنجیده در جریان اجرا به دلایل مختلف دچار مشکل شد. و عوارض دلسرد کننده و زیانبارش برای عاملان اجرا بیشتر از نتایج مفید آن برای برخورداران از خدمات بهداشتی بود. بلاخره آنچه در مدت 6-5 سال بافته شد دوباره به حال اول بازگشت و در پایان سال 1369 اکثریت مراقبین بهداشت از مراکز بهداشتی به وزارت آموزش و پرورش مراجعت نمودند و از زنجیرهٔ سازمان یافته و مربوط بهداشتی – درمانی که تقریباً" با دیگر حلقههایش هماهنگ شده بود, خارج گشتند. اکنون باید دید که از این تغییر تازه چه حاصل خواهد شد.
با توجه به مبانی کلی بهداشت که عبارت از اجرای مسایلی غیر درمانی تکیه بر عامل رفتارپذیری انسان در جهت ایجاد عادات مطلوب و فراهم کردن شرایط مناسب محیط حیاتی است, ضرورت شناخت و بکار گیری بهداشت مدارس به عنوان یک حلقهٔ اساسی در زنجیرهٔ حرکت بهداشت و پیوسته به حلقهٔ بنیادی و مقدم آن, یعنی بهداشت زیر پنج سال و با اجرای یک سلسله خدماتی که نیازهای مهم بیولوژیکی و روانی دانش آموزان را در بر دارد, میتواند ادامهٔ حیات مؤثر و پیشرفت سالم کودک را تا سن بلوغ تأمین کند. از این جهت میبینیم که دریکی ازکمیته های یونسکو این نکته یادآوری شده است که: اولین هدف از آموش ابتدایی, بهبود رشد کودک, شکوفا نمودن استعدادهای وی و برقراری عادات بهداشتی مناسب و درست برای او میباشد که به منظور وصول به هدفهای فوق, اصول زیر باید راهنما گردد:
1- تندرستی نه تنها حق مردم است و دولت باید زمینههای ایجاد آن را فراهم کند, بلکه از پایههای مسلم رشد اقتصادی اجتماعی جامعه به شمار میآید.
2- توجه به مسائل تندرستی باید توجهی همه جانبه باشد و بسیاری از فعالیتهای غیر پزشکی مثل تغذیه, محیط زیست, مسکن, پوشاک و رفاه اقتصادی, اجتماعی, فرهنگی را نیز در بر گیرد.
3- این نکته را باید پذیرفت که آموزش و تندرستی از هم جدایی ناپذیر بوده و برنامههای آموزشی وتربیتی هر چه خوب و پربارتر باشد در محیطی نا سالم و درد آلود ثمری نخواهد داشت.
ازآنجا که در حدود 3/1 جمعیت کشور را دانش آموزان تشکیل میدهند این رقم خود به روشنی بیانگر اهمیت موضوع میباشد.
در جهت آسیب پذیری افراد تحت پوشش خدمات بهداشت مدارس نیز می دانیم که مدرسه, سیستمی پیچیده و گاه اضطراب آور است که کودک را در جهت مختلف مسائل خود درگیر میکند. این مسائل عبارتاند از:
1- خارج شدن کودک از حالت وابستگی کامل به والدین.
2- هماهنگ شدن کودک با محیط تازهٔ اجتماعی و سطوح و سنین مختلف.
3- پرداختن کودک به وظایف یادگیری که برای وی نوعی مبارزهٔ ذهنی و هوشی است.
به این ترتیب مراقبت از کودک ازجهات مختلف بهداشتی میتواند ازعوارض اجتماعی ناشی از مسائل درهم وآسیب رسانندهٔ وی پیشگیری کرده, برآیند استعدادهای بالقوهٔ وی را به کمال نزدیک کند.
آموزش بهداشت در مفهوم و معنای کلی خود, روش تعلیمی است که از طریق آن میتوان در ایجاد و بهبود عادات و رفتارمطلوب, دگرگونی یا سلب موهومات و خرافات ذهنی, تغییر سنتهای نامعقول و بی منطق مسائل بهداشتی فرد, مفید و فزاینده ای داشت.
هدف از اجرای این برنامه آنستکه با تکیه بر دانش و ایجاد آگاهی و تاکید بر دلیل خواهی و شناخت نظام علت و معلولی جهان ذهن انسان را از آغاز نسبت به مسائل مرتبط به تأمین به حفظ سلامتی و درک مشکلات خود از طریق استدلال علمی هر چه بیشتر آشنا و آشناتر نمود. در این حرکت غالب دانشمندان معتقدند که از نقطه نظرهای مختلف سن دانش آموز, موقع ومحل مدرسه پذیراترین زمان و مناسبترین مکن برای نیل به مقصود است و دلایل زیر گواه بر ادعای خود میدانند:
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش
حجم:43414KB | بازدید :121
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش آزمون استخدامی سال 1402 شامل تمامی سوالات راهنمای معلمی دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش شامل موارد زیر می باشد: راهنمای معلم قرآن پایه اول تا ششم راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم راهنمای معلم...
دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
حجم:43406KB | بازدید :123
دانلود بسته سوالات راهنمای معلم مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ + تمام دروس دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود بسته سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش
حجم:43406KB | بازدید :125
دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 با بیش از 500 سوال با پاسخ + سوالات حیطه تخصصی + سوالات راهنمای معلم تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش + دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی
حجم:43406KB | بازدید :153
دانلود سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ شامل تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی 1402 -سوالات کتاب راهنمای معلم - دانلود سوالات منابع حیطه...
حجم:38267KB | بازدید :5702
دانلود جزوه جنین شناسی عمومی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش قسمتی از متن سلولهای زایای ابتدایی (پریموردیال) تکامل با لقاح آغاز می شود. لقاح روندی است که طی آن گامت مرد( اسپرم ) و گامت زن (اووسیت) با هم یکی می...
حجم:30962KB | بازدید :244
سوالات آزمون راهبران آموزشی این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات آزمون راهبران آموزشی محتویات بسته نمونه سوالات آزمون راهبران آموزشی : پکیچ سوالات ارزشیابی...
سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402
حجم:30444KB | بازدید :16
دانلود کاملترین و بینظیرترین سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402 + سوالات راهنمای معلم زبان انگلیسی تمامی پایه ها با پاسخنامه + منابع رایگان آزمون استخدامی دبیری زبان انگلیسی + اصل سوالات 1402 سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402...
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس
حجم:25031KB | بازدید :3670
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس با فرمت ورد و قابل ویرایش و پی دی اف و آپدیت روزانه منابع آزمون و سوالات پرتکرار قبولی ۱۰۰درصد را ما تضمین میکنیم. کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس جزوه کامل...